Search
Search

Hagyományőrző óvoda

Hagyományőrző óvoda

Néphagyomány ápolás a Kölcsey Utcai és Ligeti Sori Óvodában

 Óvodánk helyi sajátosságait és a nevelő-fejlesztő munkánk értékeit figyelembe véve, az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjára építve készítettük el saját, a gyermekek igényeire szabott, szülőkkel egyeztetett, az óvónők módszertani szabadságát biztosító Játékvarázs Pedagógiai Programunkat, amelynek egyik alappillérje a magyar és szlovák nemzetiségi Néphagyomány átörökítése.

Az óvónők feladata e program alapján a hagyományőrzés és a népi kultúra ápolása, mely átszövi a nevelés egész folyamatát — az évszakhoz kapcsolódó ünnepkörök, jeles napok keretet adnak a megvalósításhoz. „Így a modern világgal ötvöződve tovább él a népi kultúra, s a mai gyermekek is megtalálják benne a szépséget, örömöt és a követendőt. Az óvoda természetes közege a hagyományőrzésnek.”

Érzelmi azonosulás, a hitelesség, értékközvetítés

A népi hagyományok átörökítését óvodánkban minden óvodapedagógus alapvető feladatának tekinti. A gyermekkel való kapcsolatban fontos a pedagógus személyisége, modellértékű a gyermek számára a teljes érzelmi azonosulás, a hitelesség, értékközvetítés terén.

Tudjuk, hogy a hagyományoknak nevelő, értékközvetítő, a műveltségi hátrányokat kompenzálni tudó ereje van. A gyermeki személyiségfejlesztésben célunk azoknak a normáknak az elsajátítása, amelyek által minden gyermek képessé válik saját értékeinek kibontakoztatására. A szülőkkel folytatott közös nevelésünk eredményessége érdekében nagyon fontos a gyermek én-tudata mellett a magyarságtudatuk formálása, a nemzetiségek kultúrájának elfogadása is.

A csoportszobák berendezését, felszerelését tudatosan, s folyamatosan alakítjuk olyanná, hogy kifejezze óvodánk arculatát, vonzódásunkat a melegséget, nyugalmat árasztó   természetes anyagok, az élő néphagyomány és a művészetek iránt.

Az óvodapedagógus feladata a néphagyomány átörökítése területén

  • A népi hagyományok gazdag tárházából a gyermekek korának és fejlettségi szintjének megfelelően örömteli élményeket adó és cselekvésre késztető elemek kiválogatása, azok beillesztése a nevelési folyamatba.

  • Az énekes népi játékok és az igényesen válogatott kortárs művészeti alkotások fontos eszközül szolgálnak a gyermek zenei képességeinek (az egyenletes-lüktetés, a ritmus, éneklés, hallás, mozgás) és zenei kreativitásának alakításában. A zenehallgatási anyag megválasztásánál az óvodapedagógus figyelembe veszi a nemzetiségi nevelés esetében a nemzetiségi gyermekek hovatartozását is

  • A vizuális nevelés területén gyermeki alkotás a belső képek gazdagítására épít. Törekszik a természetes, jó minőségű anyagok használatára — az eszközök kiválasztásában a praktikum, célszerűség és esztétikum dominál A rajzolás – festés, mintázás, kézimunka építés, képalakítás, kézimunka agyagformálás, szövés, papírmunkák, varrás, építés, műalkotásokkal és népművészeti elemekkel esztétikus tárgyi környezettel megismerteti a gyerekeket, lehetőséget biztosít a tevékenységek tetszés szerinti folytatására. Lehetőséget biztosít a gyermeki alkotások közösségi rendezvényen való bemutatására – OVI Galéria – és a tehetségek bátorítására.

  • Népi, mozgásos játékokkal való ismerkedés életkornak, és egyéni fejlettségnek megfelelően szülőföldhöz, az ott élő emberekhez, tájhoz, helyi hagyományok és néphagyományokhoz, szokáshoz, családi, tárgyi kultúrához emberi alkotásokhoz – megtanulja azok védelmét, szeretetét, az értékek megőrzését.