Search
Search

Hagyományőrző óvoda

Szlovák nyelvi nevelés

Hagyományok, a népi kultúra továbbörökítése

A szlovák nemzetiségi óvodai nevelés a magyar nevelési-oktatási rendszer szerves része, amely az Óvodai nevelés országos alapprogramjával valamint a nemzetiség óvodai nevelés irányelveivel összhangban valósítja meg sajátos célkitűzéseit és feladatait. A szlovák lét megőrzésére való törekvésünk legfőbb szándéka a nyelv megőrzése, a szokásoknak, hagyományoknak, a népi kultúrának továbbörökítése.

Az óvodai nevelés magába foglalja a nemzetiségi hagyományok, szokások továbbörökítését, valamint a nemzetiségi identitás megalapozását és fejlesztését. Egy szlovák nemzetiségi csoportban az óvodai élet, tevékenységi formáiban a két nyelv használata érvényesül, és mindkét nyelv, a nemzetiség nyelve és a magyar nyelv fejlesztését szolgálja.

A csoport létszámából kiindulva a két nyelv aránya: 50% magyar és 50% szlovák nyelvi. Elsődleges feladat a szlovák nyelv megszerettetése, fejlesztése a jellemzően szlovák hagyományok, ünnepek, szokások és tárgyi kultúra megismertetése, átörökítése az életkornak és egyéni fejlettségnek megfelelő szinten.

A nemzetiségi nevelés célja és feladata:

  • Anyanyelvi környezet biztosítása a gyermek számára
  • a nemzetiségi életmódhoz, kultúrához kötődő hagyományok és szokások ápolása és fejlesztése
  • A nemzetiségi identitástudat kialakításának és fejlesztésének segítése
  • A családok, a gyermekek nemzeti etnikai és vallási hovatartozásának tiszteletben tartása.
  • A nemzetiségi nevelést folytató óvodai csoportokban törekszünk arra, hogy a gyermek érzelmi biztonságának megteremtése mellett – figyelembe véve a gyermek nyelvismeretét- minél teljesebbé váljon a nemzetiség nyelvén folyó kommunikáció.
  • Az óvodapedagógus a rendszeresen visszatérő kommunikációs helyzetekkel biztosítja az utánzáson alapuló nyelv elsajátítását. A nemzetiségi kultúrkincsből és az anyanemzet kultúrájából (irodalom, zene, népi játék) tudatosan felépített tematika segítségével változatos módon szervezi meg a nyelvelsajátítást.
  • A kialakult nyelvi szituációk függvényében, a természetes nyelvtanulási eljárásnak megfelelően rugalmasan alakítja csoportjainak heti- és napirendjét.
  • Felkészítjük a gyermekeket a szlovák nyelv iskolai elsajátítására
  • A rendszeresen visszatérő kommunikációs helyzetekkel biztosítjuk az utánzáson alapuló nyelv elsajátítását.

 

A játék a kétnyelvű nevelésben igazi fejlesztő hatású, mert a szabad, önként vállalt cselekvések kifejezésre késztetik a gyermekeket. Ebben a helyzetben spontán gyakorolják a válaszadó szerepét is. Az önként vállalt párbeszéd reprodukálására ösztönözzük őket.

Folyamatosan sajátítják el a kommunikációs formákat, játékosan alkalmazzák azokat. Gyakorlási lehetőséget biztosít a fogalmak, kifejezések játékos gyakorlására.

A külsővilág tevékeny megismerése:

Sok lehetőséget rejt magában a nemzetiségi nyelvi nevelés számára, a nemzetiségi szokások, kultúra, népviseleti hagyományok, tárgyi jellemzők megismertetésével.  Az internet és a digitális eszközök lehetőségeket biztosítanak arra, hogy testközelből meg nem figyelhető el nem érhető dolgokat is megmutassunk a gyermekeknek: pl.: szlovák tájak, népviselet, használati eszközök, dalos játékok, videók, a gyermekek mindennapi élete.

Verselés, mesélés:

A szlovák gyermekirodalomból tudatosan felépített tematika segítségével választjuk ki a gyermekeknek éppen megfelelő anyagot. Ezek közvetítésekor törekszünk az egynyelvű előadásmódra, amelyet erőteljes mimikával, gesztikulációval, és egyéb segédanyagok (bábok, képek, könyvek, stb.) felhasználásával teszünk minél érthetőbbé. Egész évben folyamatosan biztosítjuk a szlovák képeskönyvek elérhetőségét. A könyvek használatának, megbecsülésének alakítását is fontos feladatunknak tekintjük.

Ének, zene, énekes játék, gyermektánc:

A tevékenységi terület vonatkozásában, az életkori és egyéni sajátosságok figyelembe vételével, rendszeresen visszatérő kommunikációs helyzetekkel  biztosítjuk a szlovák nyelv megszerettetését, elsajátítását. Nagy hangsúlyt helyezünk a szlovák mondókák, népi- és gyermek játékdalok mind gazdagabb választékban történő megismertetésére, rendszeres ismétlések révén megtanításukra.

Az instrukciókat mind szlovák, mind magyar nyelven is elmondjuk a gyermekeknek és az utánzáson alapuló nyelvelsajátítás módszerét alapul véve, azt alkalmazva a legalapvetőbb kifejezéseket ismertetjük meg velük.

Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka

A gyerekeket megismertetjük a szlovák nemzetiségi kultúránk tárgyi emlékeivel. Ellátogatunk a Munkácsy Mihály Múzeumba, a Békési úti Szlovák Házba, Meseházba, ahol bemutatták óvodásainknak a szlovák népi építészeti emlékeket, a szlovák kisebbség életmódját, szokásait, hagyományai tükröző tárgyait. A gyermekeket e tárgyi kultúra tiszteletére és megbecsülésére neveljük. Rajzolás-mintázás-kézimunka során gyakran merítünk témákat a népi kultúrkincsből (csuhézás, mézeskalács sütés, stb.)

Tervezett programok:

  • a szlovák hagyományokat is  ápoló Kolbászfesztiválon való részvétel ami nagy élmény volt számukra. Átélhették a népi szokások szellemiségét, megtapasztalhatták őseink gasztronómiáját és egy igazán hangulatos légkörben tölthettek el egy mozgalmas délelőttöt. Idén a Nefelejcs csoport csapata indult az ifjúsági kolbászgyúró versenyen, ahol két különdíjban is részesült a GYÚR-MÓKA csapat.

  • A KISEBBSÉGEK NAP-ján már több évtizedes hagyományt követve rendezzük meg a Haluska napot, ami a Békéscsabai Szlovák Önkormányzat támogatásával valósítunk meg. A gyerekek a hagyományos, kézzel gyúrt, késsel vágott haluskatészta készítésének rejtelmeibe nyerhetnek bepillantást, sőt, ők maguk is szorgoskodhatnak, A Jaminai Szlovák Hagyományőrző Klub tagjainak segítségével.

Innováció:

  • Ebben a nevelési évben olvasói lettünk a magyarországi szlovákok népújságának, a Ľudové Noviny-nak, amiben rengeteg információhoz jutunk a magyarországi szlovákság tekintetében.

  • Sikeresen megírtunk egy az országos Szlovák Önkormányzat által kezdeményezett pályázatot. A megpályázott összeget olyan eszközökre fogjuk fordítani amelyek segítségével, játékos formában, könnyebben és hatékonyabban megy majd a szlovák nyelv megszerettetése és tanítása

Úlohou a povinnosťou učiteľiek národnostných materských škôl je, aby sme v procese osvojovania slovenského jazyka zvereným deťom zabezpečili čo najkompletnejšie a najúplnejšie jazykové prostredie pre takzvaný „Jazykový kúpeľ”.

Je našou spoločnou zodpovednosťou a úlohou vychovať takú mladú generáciu, akú podľa našich ideálov potrebujeme k zachovaniu slovenskej národnosti v Maďarsku.” Teda hlavným cieľom slovenského národnostného školstva v Maďarsku je vzbudiť záujem žiakov o štúdium slovenského jazyka, ale aj kultúry a vytvoriť k nim pozitívny vzťah. Ďalej vybudovať a rozvíjať slovenskú gramotnosť žiakov na úrovni, ktorá umožňuje kultivovanú a plynulú komunikáciu s ľuďmi hovoriacimi po slovensky.

Hlavné cieľe vo vyučovaní slovenského jazyka v našej materskej škole:

  • rozvíjať aktívnu a pasívnu slovnú zásobu deti
  • podporovať slovenskú tradíciu a oboznámiť ju s detmi
  • rozvíjať schopnosť vysloviť slovenské hlásky správne
  • vybudovať pozitívny vzťah k slovenskému jazyku

 

Vo vyučovaní slovenského jazyka aj našej materskej škole je potrebné viesť deti k tomu aby chceli reagovať na kladené otázky, aby chceli hovoriť po slovensky. To sa snažíme realizovať hravou formou, čo je veľmi blízké deťom. Chceme aby sa deti bez vnímaní osvojovali základy slovenského jazyka, aby bol ten celý proces pre nich prírodzené. Vybrali sme také tematické celky, ktoré sú blízke deťom a sú zaujímavé.   Na chodbu bude vyvesená učebná tabuľka kde budú slová a vety v slovenčine aj v maďarčine aby sa aj rodičia mohli oboznámiť slovenskou jazykou. Hlavným tochtoročným cieľom vyučovanie slovenského jazyka v MŠ je upevniť aktívnú slovnú zásobu detí a naučiť im ešte také ďaľšie základné frázy, ktoré budeme používať denne.

Mesiac:

Téma mesiaca:

Tematické okruhy:

September

Bohatá Jeseň

Vítaj v našej škôlke(mená, hygienické návyky, režim dňa)

Ja a moja rodina (členovia rodiny)

 

Október

Bohatá Jeseň

Plody našej záhrady (ovocie, zeleniny)

Jeseň v lese (lesné zvieratá, sťahovavé vtáky, zmeny v prírode)

November

Bohatá Jeseň

Moje telo (časti tela)

Svet tvarov a farieb (farby a tvary)

December

Kúzelná Zima

Mikukáš, príď medzi nás! (tradície, nácvik básní a piesní)

Pod stromčekom (Vianočné zvyky, výzdoba)

Január

Kúzelná Zima

Dvanásť mesiačikov( dni, týždne, ročné obdobia)

Zimné radovanky (zimné športy, oblečenie, počasie)

Február

Kúzelná Zima

My sme malí muzikanti (hudobné nástroje, piesne)

Fašiangy (tradície, karnevál, masky)

Marec

Svieža Jar

Kniha je náš kamarát (láska ku knihám)

Svet roprávky (zážitky z rozprávky)

Ápríl

Svieža Jar

Príroda sa prebúdza (príroda, počasie)

Veľkonočné vajíčko (zvyky a tradície)

Máj

Svieža Jar

Zvieratá (domáce, divé)

Čím budem, keď vyrastiem?

(profesie, pracovné činnosti)

Jún

Veselé Leto

Nasadať a ideme (dopravné prostriedy)

Hurá prázdniny (výlet, počasie leta, pri vode)